آدرس IP چیست ؟

همانطور که میدانید در دنیای اینترنت مرزهای فیزیکی معنا و مفهومی ندارد و هر شخصی می تواند خدمات خود را بدون محدودیت مکانی در اختیار دیگران قرار داده و از این طریق کسب درآمد کند.

اما در این دنیای بزرگ که توسط مجموعه ای از شبکه ها احاطه شده است نکته قابل توجه این است که دستگاه های مختلف چگونه از هم متمایز میشوند ؟!

در پاسخ به این سوال میتوان گفت همانطور که در دنیا افراد توسط کدملی که دارند  از یکدیگر متمایز میشوند در دنیای اینترنت هم هر دستگاهی که به اینترنت متصل شود توسط یکسری اعداد از هم متمایز میشوند . هر دستگاه آدرس ip منحصر به خود را دارد .

تمامی ip  در دنیا بصورت یونیک صادر میشوند توسط سازمان آی کن (ican) و زیر مجموعه های این سازمان ip ا اجاره میکنند .

لازم به ذکر است تمامی سرویس های اشتراکی دارای یک ip هستند بنابراین داشتن ip اختصاصی موجب نمیشود که میل سرور شما دارای ip اختصاصی باشد

به ساختار و چینش این اعداد توجه کنید . ۱۷۲٫۲۱۷٫۱۶٫۲۰۶ این اعداد آدرس ip گوگل است که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد سایت گوگل میشوید . البته لازم به ذکر است که آدرس ip جایگزینی برای دامنه نخواهد بود .

دستگاه شما هم قطعا آدرس ip مختص به خود را دارد . برای پیدا کردن  آدرس ip دستگاه خود میتوانید وارد سایت  whatismyipaddress.com شوید . مشاهده خواهید کرد آدرس ip و اطلاعاتی مانند : کشور، استان و سرویس دهنده اینترنت(شاتل، آسیاتک، رایتل و …) شما که از آدرس ip شما بدست آمده را نمایش میدهد .

با توجه به اینکه تمامی وب سایت های موجود در اینترنت نیز دارای آدرس IP هستند . یکی از روش های پیدا کردن آدرس ip  وب سایت مدنظر استفاده از سرویس آنلاین ping.eu/ping است که با وارد کردن دامنه سایت آدرس ip  آن نمایش داده میشود .

چند نوع آدرس ip داریم ؟

بطور کلی دو نوع آدرس ip داریم

آدرس IP دینامیک/ پویا (Dynamic)  : این نوع از آدرس های آی پی در هر بار اتصال مجدد به اینترنت ممکن است تغییر کنند .

آدرس IP استاتیک/ثابت (Static) : این نوع از آدرس های آی پی همواره ثابت بوده و تغییر نمی کنند. با داشتن آدرس IP ثابت می توانید از هر کجای دنیا به کامپیوتر خود متصل شوید.

چرا باید درکنار آدرس ip دامنه هم داشته باشیم ؟

آدرس های IP از ساختارهای عددی تشکیل شده است که بخاطر سپردن آن برای هر فردی سخت و دشوار است. تصور کنید برای مراجعه به سایت گوگل به جای وارد کردن google.com از اعداد ۱۷۲٫۲۱۷٫۱۶٫۲۰۶ استفاده می کردید. چقدر سخت و زمانبر بود!

چرا بهتر است ip اختصاصی داشته باشیم ؟

هنگامی که شما ip اختصاصی دارید به این معنی است که آدرس ip منحصر به فرد به سرور شما اختصاص داده میشود و در این سرور تنها سایت شما کار میکند ، این در صورتی است که درip  های اشتراکی همه ی سایت های موجود در یک سرور به ip  دسترسی خواهند داشت البته این تنها مزیت ip  اختصاصی نیست ، از دیگر مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد : ….

  • بالارفتن رتبه بندی موتورهای جست و جو در سایتهایی مثل گوگل و ….
  • در سایت های پر بازید برای حفظ صحت عملکرد موثرخواهد بود
  • امکان دسترسی به سایت با واردکردن آی پی اختصاصی
  • افزایش امنیت در مقابل حملات امنیتی
  • اسپم نشدن ایمیل ها

کاراهاست با توجه به نیاز کاربران خود ip  اختصاصی ارائه میدهد .

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو