پروفایل دامنه باید به نام چه کسی باشد

با توجه به اینکه کاربران سایت شما با استفاده از whois میتوانند اطلاعات ثبت کننده دامنه را چک کنند ، اگر اسم ثبت کننده دامنه با مالک یا اداره کننده سایت متفاوت باشند به لحاظ اعتبار ، اصلا برای کسب و کار شما صورت مناسبی ندارد .

بنابراین خیلی بهتر است که حتما در هنگام ثبت دامنه اطلاعات شخصی خود مثل : اطلاعات نام و نام خانوادگی شخص ، آدرس محل سکونت، اطلاعات تماس نظیر ایمیل و شماره تلفن و … را بصورت درست وارد نمایید تا در هنگام استعلام کاربران از سایت هوئیز در اعتبار کسب و کار شما دچار شبه نشوند . به این اطلاعات عمدتاً WHOIS Data گفته می‌شود .

_ قبل از اینکه پاسخ سوال پروفایل دامنه باید به نام چه کسی باشد را کامل کنیم برسی میکنیم هوئیز چیست و چه کاربردی دارد ؟

حتما تابحال  کلمه whois  یا who is   که معادل فارسی آن هوئیز را شنیده اید . این کلمه  سوال می‌پرسد: چه کسی مسئول یا مالک فلان دامنه یا آدرس IP است ؟

سرویس اطلاعات WHOIS برای دامنه هایی با پسوند های بین المللی ، توسط نهادهای مستقلی مدیریت می‌شود که آنها را تحت عنوان رجیسترار یا رجیستری می شناسند و آن یک سرویس واحد در اختیار یک دیتابیس مرکزی نیست.

به طور کلی WHOIS  سرویسی است که اطلاعات پایه در مورد دامنه مدنظر را به ما ارائه میکند مثل اطلاعات تماس مالک دامنه، آزاد یا عدم آزاد بودن دامنه برای ثبت و شرکتی که دامنه نزد آن‌ها به ثبت رسیده است یعنی رجیسترار. WHOIS همچنین اطلاعاتی در مورد تاریخ ثبت و انقضای دامنه و DNSهای تنظیم شده بر روی آن دامنه را نمایش می‌دهد. مقرراتی که ICANN ( سیاستگذار نام دامنه در جهان )  تنظیم کرده تمامی ثبت‌کنندگان دامنه را ملزم می‌کند تا اطلاعات تماس خود را به صورت صحیح وارد کرده و آن‌ها را بروز نگه دارند تا از تقلب و جعل هویت جلوگیری شود . اطلاعاتی که ما از طریق هوئیز بدست می آوریم در دامنه های ملی و بین المللی مشابه است و تنها آدرس آنها باهم متفاوت هستند .

برای استعلام دامنه های بین المللی از هوئیز میتوانید از آدرس و  whois.com  استفاده کنید .

مشاهده DNS دامنه‌های بین‌المللی و   intodns.com

برای استعلام دامنه های ملی از هوئیز میتوانید از آدرس و whois.nic.ir استفاده کنید .

مشاهده DNS دامنه‌های ملی  و /whois.nic.ir/Query_DNS_Server

در ارتباط با دامنه های ملی که با پسوند ir  هستند نیز مشابه دامنه های بین المللی لازم است شما حتما اطلاعات خود را بصورت دقیق وارد نمایید با این تفاوت که برای ثبت دامنه های ملی لازم است حتما در سایت nic.ir/ ثبت نام کرده و برای خود یک پنل کاربری بسازید در انهای ثبت نام با توجه به اطلاعات وارد کرده و شماره ثبت نام به شما یک شناسه ایرنیک تعلق میگیرد که در هر سایت و یا حتی خود nic بخواهید برای ثبت دامنه اقدام کنید لازم است شناسه ایرنیک خود را وارد کنید . همانطور که با وارد کردن کد ملی خود در سامانه ثبت احوال تمامی اطلاعات شخصی شما نمایش داده میشود عملکرد شناسه ایرنیک هم به همین صورت است .

در خصوص وبسایت هایی که متعلق به شخص هستند یا اصلاحا حقیقی هستند طبیعتا بهتر است اطلاعات شخص مالک در زمان ثبت دامنه ثبت شود و وبسایت هایی که متعلق به یک سازمان ویا شرکت است که اصطلاحا حقوقی هستند بهتر است در دامنه های بین المللی به نام یکی از اعضای هیئت مدیره و یا بنام مدیرعامل باشد و در دامنه های ملی لازم است حتما حقیقی و یا حقوقی بودن مالک مشخص شود ،  چرا که رجیسترار ایمیل و اطلاعات ثبت شده را مالک دامنه تلقی میکند بنابراین حتی اگر مالکیت دامنه ای دست شما باشد ولی ایمیل و اطلاعات شخص دیگری ثبت شده باشد تمامی اطلاعیه ها و پیام ها به آدرس ایمیل و شماره ثبت شده ارسال میشود .

توجه داشته باشید در مواردی که پیام های ارسال شده از طرف رجیسترار که عموما حاوی اطلاعیه های مهمی هستند برای مالک اصلی ارسال نشوند و به هر دلیلی به دست مالک نرسند ممکن است ایجاد مشکل کنند .

بدلیل اینکه کاراهاست نمایندگی رسمی nic و رجیسترارهای بین المللی است ، مستقیم TLD های موجود دامنه را با اطلاعات شما ثبت میکند تا مالک دامنه بصورت مستقیم شما باشید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو