اسپم چیست ؟

در ایمیل مارکتینگ یکی از بدترین اتفاقاتی که میتواند رخ دهد این است که ایمیل های شما اسپم شود .

اسپم یا هرزنامه درواقع ایمیل های نامربوط و ناخواسته ای هستند که برای کاربران ارسال میشود ، عموما این ایمیل های اسپم توسط کلاهبرداران به امید باز شدن آنها بصورت کلی ارسال میشود ولی نمیتوان صد در صد آنها را از سمت این اشخاص دانست چرا که در مواردی شرکت های قانونی برای گسترش و معرفی کسب و کار خود اقدام به همچین کاری میکنند .

این هرزنامه ها انواع مختلفی دارند که به بررسی آنها میپردازیم :

 

_ کلاهبرداری  : در این موارد معمولا از گیرنده ایمیل درخواست پرداخت مبلغ کمی پول با وعده  دریافت پاداش یا سود بالا دارند و یا حتی سواستفاده از احساسات کاربران تحت عنوان جمع آوری کمک برای افراد بی بضاعت ، کودکان بی سرپرست و از این قبیل مسائل است .

 

_ جعل کردن ایمیل : میتوان گفت خطرناک ترین نوع اسپم جعل ایمیل است که شخص کلاهبردار با معرفی خود بجای شخص یا شرکتی که شما از قبل آشنایی دارید و با آنها در ارتباط هستید از شما درخواست وجه و یا حتی کاری را میکند .

 

_ هشدار مخرب : این نوع از ایمیل های اسپم به این صورت است که اسپمر یا شخص کلاهبردار پیامی ارسال میکند مبنی بر هشدار خطر برای سیستم شما که عموما از اصطلاح  ویروسی شدن سیستم به پیشنهاد میدهد برای رفع مشکل فایل ضمیمه شده را دانلود کنید.

 

_ نامه های زنجیره ای : این ایمیل ها معمولا با استفاده از جملات هیجان انگیز سعی دارند کاربران را ترغیب نمایند تا پیام دریافت شده را برای اشخاص دیگر نیز ارسال کنند و عموما متنی با این مضمون است که برای n کاربر ارسال کنید تا مثلا آنتی ویروس برای شما فعال شود وگرنه سیستم شما توسط ویروس ها با مشکل روبرو خواهد شد .

 

_ تبلیغات : رایج ترین نوع اسپم ، نوع تبلیغاتی آنها است که در تمامی آنها محصولی تبلیغ میشود که گاها مبلغی کمتر از عرف ارائه شده تا کاربران را برای خرید ترغیب و وسوسه کند . مثلا : با قرص لاغریx ظرف مدت کوتاهی به وزن دلخواه خود برسید و ….

با توجه به اینکه برخی از این تبلیغات واقعیت دارند حتما از صحت پیام مطمئن شده و بعد تصمیم به خرید بگیرید .

فیلترهای اسپم

در چند سال اخیر فیلترهای اسپم ایمیل های ارسال شده را بررسی میکردند وبه دنبال سیگنال‌هایی بودند با عباراتی همچون

«کاهش وزن سریع» یا «دو برابر کردن درآمد» این جملات سیگنال‌های واضحی هستند که امتیاز اسپم شدن ایمیل را افزایش می‌دهند و سبب می‌شوند پیام شما به پوشه‌ی اسپم فرستاده شود. اما امروزه، سرویس‌دهنده‌هایی همچون Gmail ، Yahoo و Outlook با متدهای بسیار پیشرفته‌تری عمل می‌کنند و دیگر این فیلترها نمیتوانند به درستی کار کنند .

هنگامی که یک پیام جدید ارسال می‌کنید، سرویس‌دهنده‌های ایمیل از طریق فیلترهایی که در سیستم خود اعمال کرده اند آن ایمیل را به دلحاظ فتکتورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند فتکتورهایی مثل: محتوای ایمیل ،  هرچند وقت یک‌بار ایمیل ارسال می‌کنید و همچنین تعاملات آن کاربر با ایمیل‌های شما و فعالیت‌های سابقش در برخورد با پیام های قبلی را مدنظر قرار می‌دهند و تصمیم میگیرند این پیام را در inbox ارسال کنند یا به صندوق اسپم هدایت شود .

سیگنالهای مورد بررسی از طرف فیلترها انواع مثبت و منفی دارند

سیگنالهای مثبت عبارت اند از :

  1. اضافه کردن ایمیلتان به لیست آدرس ایمیل ها :

اضافه کردن ایمیل شما به لیست ایمیل ها عنوان یک سیگنال مثبت ثبت میشود .

  1. انتقال به یک پوشه‌ی مشخص :

وقتی پیام شما به یک پوشه مشخص مثلا موردعلاقه یا ستاره دار منتقل میکند میتواند سیگنال مثبت برای شما داشته باشد .

  1. بی‌ارزش نبودن :

اگر کاربر پیام شما را از قسمت ایمیل های بی ارزش یا (junk) خارج کنند مشخص میشود پیام شما ارزش وارد شدن به inbox را دارد .

  1. پاسخ دادن :

اگر کاربران از طریق ( Reply ) کردن پیام شما را پاسخ دهند برای شما سیگنال مثبت ثبت میشود .

  1. بازکردن :

اگر یک کاربر همیشه ایمیل شما را باز کند یعنی محتوای ارسال شده را دنبال میکند پس جزو سیگنالهای مثبت خواهد بود .

 

سیگنالهای منفی عبارت اند از :

  1. بدون باز کردن پیام اقدام به حذف آن :

هنگامی که کاربر بدون باز کردن پیام ، ایمیل شما را حذف میکند برای شما بعنوان یک سیگنال منفی ثبت میشود .

 

 

  1. ارسال به پوشه‌ی ایمیل‌های بی‌ارزش :

هنگامی که کاربر همیشه پیام شما را به قسمت ایمیل های بی ارزش منتقل میکند سیگنال منفی بالایی برای شما خواهد داشت .

چگونه از اسپم شدن ایمیل ها جلوگیری کنیم ؟

همانطور که گفته شد ارسال پیام های شما در inbox به سابقه تعاملات شما با گیرنده پیام بستگی دارد . اما برای اینکه حدالامکان از اسپم شدن ایمیل ها جلوگیری شود لازم است به چند نکته توجه داشته باشید .

  1. استفاده از نام فرستنده آشنا

با توجه به اینکه بازکردن پیام ها سیگنال مثبت از نظر ارائه دهندگان ایمیل است پس خیلی مهم خواهد بود حتما نام ایمیل هایتان را بهینه سازی کنید و بطوری انتخاب کنید که شخص گیرنده شناخته و باز کند و یا ترغیب شود برای باز کردن پیام .

 

  1. تنها به افرادی که ایمیل شما را مجاز کرده اند پیام ارسال کنید

این گروه از مخاطبان افرادی هستند که خودشان ایمیلشان را به موارد مجاز اضافه کرده اند مثلا اضافه کردن ایمیل در قسمت دریافت خبرنامه این دسته از ایمیل های ارسال 5 برابر بیشتر احتمال باز شدن پیام نسبت به لیست های خریداری شده دارند همچنین پیام های ارسال شده به این ایمیل ها 4 برابر کمتر اسپم میشوند .

 

  1. دسته بندی کردن ایمیل ها

سعی کنید ایمیل هایتان را بصورت دسته بندی ارسال کنید بجای اینکه یک پیام را برای کل لیست ایمیل ها ارسال شود این کمک میکند تا احتمال باز شدن ایمیل ها بالا رود .

 

  1. از آدرس دامنه کسب و کارتان برای ارسال ایمیل استفاده کنید

زمانی که از ادرس دامنه استفاده میکنید علاوه بر امکاناتی که برای شما فعال میشود اینکار یک سیگنال قوی برای ارائه دهندگان سرویس ایمیل محسوب میشود .

<< همین حالا ارسال ایمیل های اسپم را کنار بگذارید >>

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو