چرا تهیه گواهینامه ssl برای وبسایت مفید است ؟

با توجه به  اینکه امنیت یکی از مهم ترین فاکتورهای یک وبسایت مناسب است و با ssl هم رابطه مستقیم دارد پس داشتن این گواهینامه بسیار حائذ اهمیت خواهد بود .

ابتدا بررسی میکنیم که ssl چیست؟ و به چه چیزی ssl  گفته میشود؟

SSL مخفف عبارت  Secure Socket Layer است که به معني «لايه اتصال امن» می باشد . ssl و یا گواهینامه امنیتی مجموعه اي از قوانين به جهت برقراري ارتباطات ايمن ميان سرويس دهنده و سرويس گيرنده در اينترنت است.

اگر یکی از کاربران اینترنت باشید و در روز از چند سایت بازدید کرده باشید حتما توجهتان به (  https://  ) و (  http://  ) که در کادر جستجوی مرورگر کنارآدرس برخی از وبسایت ها نوشته میشود جلب شده است . اما تا بحال فکر کرده اید تفاوت آنها در چیست ؟ دلیل آن s اضافه در جلوی http چیست ؟

وجود آن s درواقع یعنی سایت مدنظر امن و رمزگذاری شده است و لازم نیست نگران اطلاعاتی که با آن مبادله می‌کنید باشید .

البته اگر درکنار آدرس وبسایت قفل سبز رنگ و یا قفلی بود که با کلیک روی آن عبارت  ( Connection is secure ) به رنگ سبز نمایش داده شد این موارد هم نشانه این است که توسط گواهینامه امنیتی امن سازی شده است بنابراین به کاربران توسیعه میشود که تنها از وب‌سایت‌هایی استفاده کنند که آدرس آن‌ها با https://  شروع می‌شود و گواهینامه SSL معتبر دارند. از این طریق، ارتباط کاربر با سرور رمزگذاری می‌شود و کاملاً امنیت پیدا می‌کند.

هنگامی‌که وارد صفحه‌ هایی میشود که لازم به پرکردن فرم باشد ، بعد از آنکه فرم را تکمیل کردید و با کلیک بر روی دکمه ارسال ، درصورتی که آن صفحه گواهی SSL نداشته باشد تمامی اطلاعاتی که در فرم وارد کرده‌اید توسط هکرها قابل مشاهده خواهد بود.

این اطلاعات می‌تواند هر چیزی باشد؛ از اطلاعات تراکنش‌های بانکی گرفته تا اطلاعات خصوصی مهمی که برای ثبت نام در سرویس‌های مختلف وارد می‌کنید .

حال که از معنی و مفهموم ssl آگاه شدیم به دلایل اهمیت آن و مزایای آن میپردازیم :

1- SSL از اطلاعات محافظت می‌کند

مهم ترین و اصلی ترین مزیت داشتن این گواهینامه حفظ اطلاعات مبادله شده بین کاربران و سرور است بصورتی که با نصب ssl هر بیت از داده ها رمزگذاری میشوند و تنها دریافت کننده مدنظر میتواند قفل این اطلاعات را باز کند و همین امر موجب میشود تا اعتماد کاربران وبسایت شما دوچندان شود . قابل توجه است که ssl نه تنها از اطلاعات شما محافظت میکند بلکه با توجه به فرمت غیرقابل خواندن آن در مبادله اطلاعات از شما را در برابر تهاجم هکرها حفظ میکند .

 

2- SSL پیش‌نیاز اصلی دریافت نماد اعتماد دوستاره است

مهم ترین راه اثبات اعتبار یک کسب و کار داشتن نماد اعتماد دو ستاره است بطوریکه اگر وبسایت فروشگاهی  نماد اعتماد نداشته باشد هیچ کس به آن اعتماد نخواهد کرد و با توجه به اینکه پیش نیاز دریافت این نماد داشتن ssl از یک شرکت معتبر مثل کاراهاست است بنابراین این موضوع هم به اهمیت داشتن ssl می افزاید .

 

3- SSL هویت شما را تأیید می‌کند

کلاه برداری ها در وبسایت های اینترنتی روز افزون هستند . و بسیاری از مردم چه از نظر مالی و چه در ابعاد دیگر، با استفاده کردن از وب‌سایت‌های تقلبی متحمل خسارت‌های جبران‌ ناپذیری شده و می‌شوند. اما با توجه به اینکه درهنگام نصب  sslباید وارد یک فرآیند اعتبارسنجی شوید که طی آن، بسته به نوع گواهینامه، هویت شما سنجیده می‌شود. پس از تأیید اعتبار، وب‌سایت شما گواهینامه‌ای دریافت می‌کند که کاربر با توجه به آن می‌تواند مطمئن باشد که وبسایت مدنظر اعتبارات لازم را دارد .

 

4- SSL باعث تقویت حس اعتماد مشتری میشود

متاسفانه امروزه کلاهبرداری ها و تخلفات بسیاری در وبسایت های اینترنتی رخ میدهد و با توجه به اینکه اطلاعات کاربران عموما بیشتر از گذشته است به وب‌سایت‌هایی که گواهی SSL ندارند اعتماد نمی‌کنند همچنین طبیعتاً با توجه به رقابتی که امروزه در دنیای کسب‌وکار موج می‌زند، کسی از فروشنده‌ای که برای امنیت کسب‌وکار و مشتریان خود اهمیتی قائل نیست خرید نخواهد کرد.

 

5- SSL باعث بهبود رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود

با وجود اینکه ssl به جهت ایمن سازی اطلاعات بین کاربران و سرور انجام میشود ولی در مبحث سئو سایت هم موثر بوده و به عنوان یک امتیاز محسوب میشود . همچنین  گوگل نیز رسماً اعلام کرده است که اگر دو وب‌ سایت از همه نظر با هم برابر باشند، اما یکی از آن‌ها گواهی SSL داشته باشد، در نتایج جستجو برای آن نسبت به دیگری اولویت قائل خواهد شد .

چگونه متوجه شویم یک سایت دارای ssl است ؟

همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد برای فهمیدن این موضوع چند راه وجود دارد . مثل :

1- وجود https://     در کنار آدرس سایت .

2- مشاهده یک قفل در کنار آدرس سایت که با کلیک بر روی آن عبارت  Connection is secureبه رنگ سبز به همراه اطلاعات ssl نمایش داده میشود .

 

3- با توجه به اینکه گاهی ممکن است گواهی SSL وب‌سایت به دلایلی مانند اتمام تاریخ انقضای آن از اعتبار افتاده باشد در حالیکه همچنان قفل سبز رنگ و یا https://  وجود داشته باشد در اینصورت ارتباط شما با این سایت رمزگذاری شده و امن نخواهد بود . برای اطمینان از اعتبار ssl یک سایت میتوانید از این راه برسی کنید :

1- در مرورگر کروم در ردیف کادر جستجو ، سمت راست شما علامت سه نقطه را مشاهده میکنید روی آن کلیک کنید .

2- به قسمت ( more tools ) بروید .

3- سپس انتخاب گزینه ( Developer Tools ) .

4- انتخاب زبانه ( Security ) از بین بقیه زبانه ها . در این زبانه شما اطلاعات ssl سایت مورد نظر را خواهید دید .

حال که به خوبی به چیستی و چرایی گواهینامه امنیتی ssl رسیدیم بهتر است در مورد موضوعات زیر هم مطالعه کنیم :

12 معیار انتخاب هاست و شرکت هاستینگ

نقش و اهمیت آنتی ویروس در سرورهای میزبانی وب

سئو چیست ؟!

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو