سیستم مدیریت محتوا چیست؟

ما در روز وارد وبسات های مختلفی میشویم و محتواهای آنها که تحت قالب متن ، عکس یا ویدئو هستند را دنبال میکنیم تمامی این محتوا ها توسط cms  مدیریت میشوند .

به زبان ساده سیستم مدیریت محتوا یا cms (Content Management System) نرم افزاری است که به شما در مدیریت محتوای وبسایتتان کمک میکند . شما با استفاده از cms میتوانید براحتی هرتغییری را در محتوای سایت خود اعمال کنید مثلا متن هارا جایگزین کنید ، عکسی را حذف یا اضافه کنید ، رنگ ها را تغییر دهید و ….. . cms بشما این امکان را میدهد که بدون داشتن مهارت و یا دانش حرفه ای در زمینه طراحی سایت ، وبسایت خود را مدیریت کرده و تمامی بخش های آن را دقیقا مطابق سلیقه خود تنظیم کنید .

سیستم مدیریت محتوا تشکیل شده از دو عنصر مدیریت محتوا و تحویل محتوا است .

  • سیستم تحویل محتوا یاcma (Control management applicant )  بجهت تولید محتوا و تغییرات دلخواه در بخش های مختلف محتوا استفاده میشود .
  • سیستم تحویل محتواcda   (Control delivery applican) بجهت اعمال تغییرات داده شده توسط cma استفاده میشود .

cms را میتوان از نظر کد نویسی به 3 دسته تقسیم بندی کرد :

  1. سیستم‌های مدیریت محتوای منبع باز (Open Source CMS)

سیستم این دسته به این صورت است که کدهای آنها برای عموم قابل دسترسی است .

پنج مورد از سیستم های مدیریت محتوای منبع باز عبارت اند از :

جوملا (  Joomla )

وردپرس ( WordPress )

مودکس ( modx )

مای بی بی (mybb)

دروپال (Drupal)

  1. سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی (Proprietary CMS)

کدهای این دسته کاملا اختصاصی فرد ، گروه و یا سازمان است و برای عموم قابل دسترسی نیست و مختص مالک اجرا میشود .

  1. سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی (SAAS)

در این نوع سیستم کد ها تنها در دسترس کاربرانی است که به مدت مشخص اجاره کرده باشند و پایان مدت از دسترس آنها خارج خواهد شد .

عملکرد cms چگونه است ؟!

الف) ایجاد محتوای وب سایت

در این امکان شما بدون داشتن دانش حرفه ای در ارتباط با دستورات HTML و تنها با وارد کردن مطالب دلخواد در word میتوانید محتوای سایت خود را تولید کنید .

ب) مدیریت محتوای سایت

هنگامی که صفحه ای ساخته میشود برای مدیریت ارسال میگردد و بعد از تایید توسط مدیر برای واحد مربوطه ارسال میشود ولی با استفاده از مدیریت محتوا میتوان حالتی را اعمال کرد که بصورت اتوماتیک برای واحد مربوطه ارسال گردد .

ج) انتشار مطالب

پس از تولید و تایید محتوا تصمیم گیری با خود شما خواهد بود که چه زمانی محتوای تولید شده در سایت قرار بگیرد .

د) نمایش مطالب در سایت

این امکان را فراهم میاورد که در مرورگرهای مختلف محتوای سایت شما قابل مشاهده توسط کاربران باشد .

 

در انتخاب سیستم عامل میزبانی وب خود حتما به سیستم مدیریت محتوای سایت خود توجه داشته باشید چرا که نسبت به ویندوز یا لینوکس بودن آن عملکرد هر cms متفاوت است و برخی از سیستم های مدیریت محتوا تنها یک نوع از سیستم عامل های ویندوز و لینوکس را پشتیبانی میکنند .

بعنوان مثال :  cms وردپرس و جوملا بهتر است در سیستم عامل لینوکس کار شود این مسئله در صحت عملکرد و کاهش هزینه بسیار موثر خواهد بود . حتی اگر بتوان در سیستم عامل ویندوزی هم کار کرد بسیاری از عملکرد های آن محدود خواهد شد .

لذا لازم است بررسی کنیم که حتما شرکت هاستینگ مد نظر cms انتخابی و افزونه و امکانات بعدی آن را پوشش داده باشد.

البته معتبرترین  شرکتهای هاستینگ هم ممکن است افزونه هایی که به آنها الحاق میشود را تنها با استفاده از سرویس های ادان بتوانند ارائه دهند که در سرویس دیفالت موجود نبوده پس لازم خواهد بود که سرویس را ارتقا دهند و یا حتی در برخی از موارد سرویس اختصاصی طراحی کنند  .

کاراهاست پوشش دهنده ی انواع سیستم های مدیریت محتوای معتبر و استاندارد است و خدمات کاملی برای ارائه و اداره  آنها دارد . کاربران با آرامش خاطر از ارائه شدن امکانات و افزونه های بعدی cms ها میتوانند با کاراهاست همکاری داشته باشند .

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو