برای انتخاب نام دامنه مناسب ابتدا باید با تعریف دامنه آشنا شویم. دامنه در واقع نام یا آدرس وب­سایتی است که از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام و پسوند دامنه با یک نقطه (دات) از یکدیگر جدا می ­شوند و منحصربه ­فرد می­ باشند. به عنوان مثال در دامنه karahost.com عبارت karahost نام و com پسوند آن می ­باشد

domain

پسوندهای دامنه رایج بین­ المللی به شرح زیر می­ باشند:

domain

در انتخاب نام این دامنه­ ها باید توجه داشته باشید که هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و امکان ثبت و درخواست مالکیت دامنه­ ها بر اساس اولویت انجام می­گیرد. امکان ثبت و تمدید این دامنه­ ها 1 تا 10 سال و برای .co 1 تا 5 سال می­باشد.

انتخاب نام دامنه مناسب قدمی بسیار مهم در فرآیند ساخت یک سایت با سئو مناسب جهت افزایش بازدید و رتبه­ بندی سایت در اینترنت می­ باشد. انتخاب نام دامنه از جمله مواردی است که به هنگام ثبت دامنه باید با مشورت افراد ماهر و متخصص انجام شود. چون هر چقدر نام دامنه یا وب­سایت شما مناسب باشد دسترسی به آن توسط کاربران راحت­تر خواهد بود.

در این مقاله چگونگی انتخاب نام دامنه را باهم بررسی می­کنیم:

 

1-سعی کنید نام دامنه ­ای که انتخاب می­ کنید کوتاه باشد: هرچقدر نام دامنه کوتاه­تر باشد، به یاد ماندنی ­تر خواهد بود.

2-تا حد امکان از دامنه­ های تک کلمه­ ای استفاده کنید: هر چقدر نام دامنه تک کلمه ­ای باشد بهتر است اما به یاد داشته باشید اینگونه نام­ها سریعا انتخاب می­ شوند. همچنان که دامنه .com کاملا توسط کاربران دیگر اشغال شده است.

3-نام دامنه ­ای که انتخاب می­کنید با معنا باشد: انتخاب یک نام دامنه با معنا هم اعتبار برند شما را بالا می­برند و هم دسترسی کاربران را به وب­سایت شما راحت­تر می­ سازند. بنابراین سعی کنید تمام تمرکز خود را بر انتخاب کلمات کوتاه و با معنی بگذارید.

4-نام دامنه ­ای که انتخاب می­کنید باید با فعالیت شما مرتبط باشد: اگر انتخاب نام دامنه با فعالیت و برند شما مرتبط باشد حتی اگر کاربری از سایت شما بازدید نکرده باشد با دیدن نام سایت شما از حوزه کسب و کار شما آگاه می­شود. بنابراین انتخاب نام دامنه با معرفی برند تجاری شما کاملا در ارتباط می­باشد.

5-تا حد امکان در انتخاب نام دامنه از کلماتی استفاده کنید که املای آنها آسان می­باشد: از انتخاب نام دامنه ­ای که سخت و پیچیده باشد به شدت پرهیز کنید. توجه کنید که اگر کاربری نام دامنه شما را به اشتباه تایپ کند این امر موجب می­ شود که به سایت دیگری هدایت شود و سایت شما دیده نشود. این امر موجب سوءاستفاده افراد سودجو      می­ شود. بدین صورت که این افراد از این نام اشتباه برای دیده شدن سایت خود استفاده می­ کنند.

6-در انتخاب نام دامنه دقت کنید: از کلمات فینگیلیش استفاده نکنید و از معادل انگلیسی آن استفاده کنید تا برای موتورهای جست و جو قابل فهم­ باشد.

7-پسوند دامنه: در انتخاب دامنه پسوند از اهمیت بالایی برخوردار است. پسوندهای .com، .net، .org از محبوبیت بالایی در دنیا برخوردارند.

8-در انتخاب نام دامنه سعی کنید از کلماتی که تلفظ زیبایی دارند استفاده کنید: این نوع کلمات زیبا و آهنگین هستند و نام سایت شما را به یاد ماندنی تر می­کنند. استفاده از اعداد اگرچه مانعی ندارد اما اگر مجبور به انتخاب عددی شدی سعی کنید مرتبط با سایت شما باشد.

9-در انتخاب نام دامنه از خط فاصله استفاده نکنید: این کار موجب کاهش اعتبار آدرس شما می ­شود. چون همواره باید به کاربران یادآوری کنید که میان کلمات خط فاصله وجود دارد.

10-تا حد امکان از اعداد میان حروف نام دامنه استفاده نکنید: تنها در صورتی این کار را انجام دهید که موجب زیبایی نوشتاری در نام دامنه شما شود.

11-استفاده از کلمات و حروف به شکلی مناسب و صحیح: همان طور که توضیح دادیم سعی کنید نام دامنه کوتاه و به یادماندنی باشد؛ اما اگر خواستید از کلمات ترکیبی استفاده کنید دقت کنید که از نظر دستوری و املایی مشکلی نداشته باشد.

12-نام دامنه خود را به .com محدود نکنید: به عنوان مثال اگر حوزه فعالیت شما در ایران می­باشد از .ir استفاده کنید.

تفاوت دامنه داخلی و دامنه خارجی

حتما شما با این پرسش مواجه شده ­اید که میان دامنه داخلی و دامنه خارجی چه تفاوت ­هایی وجود دارد و انتخاب کدام یک بهتر می ­باشد. باید به این پرسش این گونه پاسخ بدهیم که در واقع تفاوت بسیار زیادی میان این دو دامنه وجود ندارد. و شما باید فقط تمرکز خود را بر تولید محتوای مناسب و با کیفیت بگذارید. به طور کلی دامنه ملی هر کشور برای سایت­ های آن کشور رتبه بهتری خواهد داشت. به طور مثال اگر شما دامنه karahost.ir را ثبت کنید، موتور جست و جوی گوگل متوجه خواهد شد که کشور هدف ایران می ­باشد. پیشنهاد می­کنیم برای ثبت دامنه خود از هر دو پسوند Ir و com استفاده کنید تا با بزرگ شدن و توسعه کسب و کار خود در آینده مشکلی نداشته باشید.

تفاوت دامنه داخلی و دامنه خارجی از دید فنی

دامنه­ های خارجی نسبت به دامنه ­های داخلی از سرعت بالایی در هماهنگ شدن با سرور برخوردارند. همچنین دامنه ­های خارجی دارای محبوبیت بیشتری بوده و مختص کشور خاصی نمی­ باشند و همه کاربران در هر جای دنیا می­توانند از آنها استفاده کنند.

اکنون که با انتخاب نام دامنه و تفاوت­ های دامنه داخلی و دامنه خارجی آشنا شدید، می­ توانید با خیالی آسوده با مشاوران کاراهاست تماس گرفته و با ارائه اطلاعات کسب و کار و علاقه ­مندی­ های خود، صفر تا صد انتخاب نام دامنه و ثبت آن را به شرکت کاراهاست بسپارید. تا مطمئن شوید کسب و کار شما همواره میان رقبایتان خاص خواهد بود.

مشکلات دامنه خارجی

متاسفانه به دلیل تحریم های انجام شده و ادامه آن، پیشنهاد می­ شود اگر خدمت رسانی تنها در داخل کشور انجام می­شود بهتر است که از دامنه داخلی استفاده کنید. نگران نباشید! مطمئن باشید که سایت شما در هر کجای دنیا جست و جو شود سایت شما نمایش داده خواهد شد.

دامنه خارجی 

دامنه داخلی

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو