خیلی‌ها هاست را با سرور اشتباه می‌گیرند. شاید این مسئله به دلیل تشابه کارکرد این دو مفهوم باشد. این مسئله که تفاوت هاست و سرور چیست؛ همیشه ذهن کسانی را که تازه با دنیای وب آشنا شده‌اند به خود مشغول می‌کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و یا به هر دلیلی دوست دارید بیشتر در این فضا کنکاش کنید، باید تفاوت هاست و سرور را بدانید. پیشنهاد می‌کنم چند دقیقه از وقت خود را به ما اختصاص دهید. چرا که ما قصد داریم خیلی سریع و بی‌واسطه شما را با مفاهیم هاست و سرور و تفاوت بین آنها آشنا ‌کنیم.

هاست (Host) چیست؟

web_hosting

هاست اینترنت یا میزبان وب، سرویسی است که به افراد و سازمان‌ها اجازه می‌دهد صفحات وب را در اینترنت منتشر کنند. در واقع ارائه‌دهنده خدمات هاست، کسب و کاری است که خدمات و فن‌آوری‌های مورد نیاز برای انتشار یک وب‌سایت و صفحات آن را در اینترنت فراهم می‌کند.

وب‌سایت‌ها بر روی سرورهایی که رایانه‌های ویژه نامیده می‌شوند، ذخیره یا میزبانی می‌شوند. اگر یک کاربر اینترنت بخواهد به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند، باید آدرس وب‌سایت شما را در مرورگر تایپ کند و رایانه او به وب‌سایت شما متصل شود؛ در نهایت وب‌سایت از طریق مرورگر در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوانید از خدمات هاستینگ این شرکت‌ها استفاده کنید، باید یک نام و دامنه اختصاصی داشته باشید.

ساده‌تر بگوییم هاستینگ یا میزبانی وب، به معنی خرید یا اجاره فضا برای قرار دادن یک وب‌سایت در شبکه جهانی وب (WWW) است. زیرا محتواهای اینترنتی چه از نوع CSS باشند و چه از نوع HTML یا تصاویر، باید در یک سرور قرار بگیرند تا به صورت آنلاین قابل دسترس باشند.

سرور (Server) چیست؟

سرور نقشی حیاتی در زیرساخت فن‌آوری اطلاعات دارد. سرور در اصل سیستم یا رایانه‌ای است که کاربران اینترنت را از تمام دنیا به وب‌سایت شما متصل می‌کند. این سیستم داده‌ها، منابع و برنامه‌ها را از طریق یک شبکه برای رایانه‌های دیگر فراهم می‌کند. از این رو به هر رایانه‌ای که منابع خود را با رایانه‌های مشتریانش به اشتراک بگذارد، سرور گفته می‌شود.

یک سرور اطلاعات را در اختیار سایر رایانه‌ها قرار می‌دهد، به این رایانه‌ها سرویس‌گیرنده متقاضی گفته می‌شود. رایانه‌های سرویس‌گیرنده معمولاً از طریق LAN یا WAN به سرور متصل می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت که سرور شبکه، یک رایانه پرقدرت است که به عنوان یک مخزن مرکزی طراحی شده و منابع مختلفی مانند دسترسی سخت‌افزاری، دسترسی چاپگر یا فضای دیسک را برای رایانه‌های موجود در شبکه فراهم می‌کند. سرورها انواع مختلفی دارند؛ یک سرور ممکن است برای انجام یک یا چندین کار طراحی شده باشد.

با ما بهترین ها را تجربه کنید.

 

شرکت کاراهاست ارائه دهنده هاست و سرور با سرعتی بالا و با کیفیت همراه با گارانتی یکساله می باشد. هاست و  سرور خود را از ما بخرید و تجربه سفر به کهکشان بدلیل سرعت بالا را داشته باشید.

همچنان می توانید خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ خود را نیز به ما بسپارید.

تفاوت هاست و سرور

هر وب‌سایت اینترنتی در جایی از جهان بر روی یک سرور قرار گرفته است. هاست شرکتی است که تعداد به ظاهر نامحدودی از سرورها را سازماندهی می‌کند و وب‌سایت شما را (با پرداخت پول) به سروری که مالک آن است اضافه می‌کند.

شبکه رایانه‌ای شامل مجموعه‌ای از دستگاه‌هایی است که برای برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری منابع، در کنار هم قرار می‌گیرند. سرور و هاست دو جزء اصلی شبکه‌های محاسباتی هستند. هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد از طریق اینترنت به یک وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. سرور امکانات مختلفی را برای دستگاه‌های موجود در شبکه فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال یکی از وظایف آن ذخیره و مدیریت فایل‌ها در شبکه است.

بطور کلی تفاوت هاست و سرور در اینست که هاست فضای میزبانی سایت ها برای اتصال به اینترنت می باشد و سرور درخواست های شما را به هاست ارسال کرده و پاسخ شما را می دهند.

جمع‌بندی

هاست و سرور دو جزء جدایی‌ناپذیر از شبکه‌های اینترنتی هستند که هر کدام وظایف و کارکرد مختص به خود دارند. در واقع هاست و سرور برای کارآمد و تاثیرگذار بودن به یک شبکه نیاز دارند. استفاده از خدمات هاست و سرور برای صاحبان وب‌سایت‌ها هزینه دارد و در اصل می‌توان آنها را جزء سیستم‌های خدمات‌رسان اینترنتی طبقه‌بندی کرد.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو