امروزه دنیای وب به مرجعی برای تصمیمات ما تبدیل شده است و در این میان وب‌سایت‌هایی موفق هستند که بتوانند بهتر مخاطب را به سمت خود جذب کنند. تفاوت سرور ابری و اختصاصی برای مشتریان باید روشن باشد و از آن اطلاع داشته باشند؛زیرا دانستن این تفاوت برای انتخب سرور مناسب بسته به کسب و کارتان ونوع فعالیتی که داریید بسیار مهم است. هر چند رساندن وب‌سایت به صفحات اول موتورهای جستجو نقش مهمی در جلب مخاطب دارد، اما زمان پاسخگویی وب‌سایت نیز به همان اندازه مهم است. حتی تفاوت یک ثانیه در زمان پاسخگویی یک وب‌سایت، باعث ریزش 7% مخاطبان می‌شود. به همین دلیل انتخاب یک مدل صحیح هاستینگ برای هر وب‌سایتی یک تصمیم حیاتی است. وقتی حرف از عملکرد مناسب هاستینگ به میان می‌آید نام سرورهای ابری و اختصاصی مطرح می‌شود. شناخت تفاوت بین آنها به شما کمک می‌کند که گزینه مناسبی را انتخاب کنید. پس بیایید با هم به تفاوت‌های بین آنها بپردازیم.

 سرور ابری

سرور ابری یک سرور مجازی است که در محیط رایانش ابری اجرا می‌شود. سرورهای ابری منابع مجازی درخواستی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در عین حال کاملاً مقیاس‌پذیر یا انعطاف‌پذیر هستند. مشتریان یک سرور ابری نیازی به خرید یا نگهداری یک سخت‌افزار ندارند و فقط از منابع مجازی برای ایجاد یک پیکربندی بهینه استفاده می‌کنند.

مزایای سرورهای مجازی

cloud server

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یک دستگاه فیزیکی است که در یک مرکز داده نصب می‌شود و تنها توسط یک مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنظیمات سرور اختصاصی برخلاف سرور ابری، به صورت مجازی صورت نمی‌گیرد و به سخت‌افزارهای واقعی (رم، سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو، هارد دیسک، کارت و شبکه و غیره) متکی است.

در صورت نصب یک سرور اختصاصی، کل دستگاه در اختیار شما است و لزومی ندارد منابع‌تان را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. به همین دلیل سرورهای اختصاصی، امن‌ترین و سریع‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند.

مزایای سرور اختصاصی

Exclusive server

تفاوت سرور ابری و اختصاصی

سرورهای ابری و اختصاصی از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند که مهمترین آنها در جدول زیر ذکر شده‌اند:

ویژگی اول: مدت زمان پردازش اطلاعات


می‌توان گفت یکی از تفاوت‌های سرور ابری و سرور اختصاصی، مدت زمان پردازش اطلاعات است؛ با توجه به اینکه در سرور ابری در ابتدا باید به تمامی داده‌ها و اطلاعات دستیابی پیدا کند و سپس از قسمت back_end اطلاعات را عبور دهد، زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات در سرور‌های ابری صرف خواهد شد؛ اما در مقابل سرور‌های اختصاصی به طور کامل به وب سایت دسترسی خواهند داشت که این باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات دهید سرور می‌شود.


ویژگی دوم: جابجایی


شکی نیست که هر دو سرور ابری و اختصاصی می‌توانند، جابجایی انجام دهند؛ اما باید برای جابجایی در سرور‌های اختصاصی برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام شود به همین دلیل می‌توان گفت جابجایی سرور‌های اختصاصی دشوار‌تر است.


ویژگی سوم: قیمت


به طور کلی قیمت و هزینه مربوط به سرور‌های اختصاصی و ابری را می‌توان در دو جهت، بررسی کرد؛ در مورد جهت اول می‌توان گفت، با توجه به اینکه سرور‌های ابری منابع بیشتری داردد؛ میزان هزینه‌های بیشتری نیز در بر خواهند داشت؛ از جنبه دیگر می‌توان گفت سرور‌های ابری هزینه ورودی کمتری نسبت به سرور‌های اختصاصی دارد.


ویژگی چهارم: مدیریت و عملکرد سرور


باید گفت یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های سرور‌های اختصاصی و ابری همین است، برای سرور‌های اختصاصی افراد نیازمند یک شرکت یا یک فرد متخصص برای نظارت بر سخت‌افزار‌های تخصصی هستند؛ در صورتی که در سرور‌های ابری این نیاز وجود ندارد.


ویژگی پنجم: پردازش اطلاعات فشرده


می‌توان گفت، سرور‌های اختصاصی برای شرکت‌هایی که قصد دارند اطلاعات فشرده را پردازش کنند؛ بسیار مناسب‌تر از سرور ابری می‌باشد، برای استفاده از سرور‌های ابری باید هسته‌های پردازند، به خوبی مدیریت شوند، تا عملکرد مناسبی در این زمینه شکل بگیرد، در هنگام پردازش اطلاعات فشرده اگر از سرور ابری استفاده شود؛ پهنای باند تحت فشار قرار می‌گیرد، در مقابل اگر استفاده اختصاصی استفاده شود؛ مانع فشار زیاد در محیط می‌شود و می‌توان گفت استفاده از هر یک از آن‌ها در این زمینه ممکن است اثرات منفی ایجاد کند.

قابلیتسرور ابریسرور اختصاصی
نوع زیرساختسرورهای مجازی با منابع انتزاعی همراه هستند که توسط مانیتور ماشین مجازی از هم جدا می‌شوند.یک دستگاه فیزیکی با قطعات سخت‌افزاری اختصاصی
نقطه قوت تجاریمشتریان این سرورها می‌توانند عملکرد فن‌‍آوری اطلاعات را بدون نیاز به خرید یا مدیریت زیرساخت اختصاصی، بهینه کنند.یک سرور کاملاً سفارشی به همراه منابعی که صرفاً به نیازهای شما اختصاص می‌یابند.
عملکردعملکرد آن به دلیل بهره‌گیری از سرورهای فلزی قدرتمند بسیار بالا است؛ اما در صورت وجود تعداد زیاد کاربر، ممکن است پردازش درخواست‌ها دچار تاخیر شود.عملکرد مستمر به لطف وجود سخت‌افزار اختصاصی
مقیاس‌پذیریمقیاس‌بندی تقریباً فوری که می‌تواند به سرعت موج‌های ترافیکی را در خود جای دهد.اگر کاربران به دنبال افزایش مقیاس باشند، باید به دنبال نصب سخت‌افزار جدیدی باشند.
سفارشی‌سازیامکان سفارشی‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار در اینجا محدود است، زیرا ارائه‌دهندگان تنها بسته‌های از پیش تعریف شده را ارائه می‌دهند.سخت‌افزار و نرم‌افزار کاملاً قابل سفارشی‌سازی است.
مدیریتارائه‌دهنده از سخت‌افزار نگهداری می‌کند و تیم شما واحدتان را از طریق داشبورد مدیریت می‌کند.می‌توانید سرور اختصاصی‌تان را خودتان مدیریت کنید یا به خدمات تحت مدیریت ارائه‌دهنده اتکا کنید.

سخن آخر

انتخاب هر یک از این سرورها به مواردی چون بودجه، نیازسنجی زمانی و عملکردی، مهارت‌های تیم‌های داخلی، الزامات مقیاس‌پذیری و برنامه‌های تجاری و اهداف شما وابسته است. توجه به این موارد در هنگام انتخاب نوع سرور بسیار مهم است، به عنوان مثال یک سرور ابری برای سایت‌های تجارت الکترونیک با افزایش فصلی ترافیک مناسب است، در حالی که یک سرور اختصاصی برای پایگاه‌های بزرگ با ترافیک بالا بهترین انتخاب است 

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو