قبل از اینکه بخواهیم در ارتباط با تفاوت دامنه‌ ها با یکدیگر صحبت کنیم؛ باید بدانیم که دامنه چیست؟
دامنه یا دامین همان آدرسی است که افراد با وارد کردن آن در انواع مرورگر‌ها می‌توانند، وارد سایت بشوند، و منظور از پسوند دامنه، همان عبارتی است که پس از نقطه در پایان آدرس یک سایت می‌آید، که در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تفاوت آن‌ها و نکاتی برای ثبت دامنه با یک دیگر صحبت کنیم.

تفاوت دامنه و هاست


قبل از اینکه بخواهیم به ارائه مطلب بپردازیم لازم می‌دانیم تفاوت دامنه و هاست را بیان کنیم؛ به طور کلی می‌توان گفت تفاوت اصلی دامنه و هاست، در کاربرد و ساختار آن‌ها است، درواقع هاست تعیین‌کننده یک فضایی است که ذخیره اطلاعات سایت شما در آن انجام می‌گیرد؛ ولی با استفاده از دامنه شما می‌توانید به سایت‌تان دسترسی پیدا کنید.

تفاوت دامنه.netT.org. vs.com

پسوند دامنه‌ی. org


به طور کلی این پسوند دامنه کوتاه شده کلمه organzation به معنای سازمان است، و برای وب سایت‌هایی که حرف درآمدزایی ندارند؛ مثل خیلی از سازمان‌ها، نهاد مردمی، سیستم عامل‌های آموزشی و مواردی از این قبیل از این پسوند دامنه استفاده می‌شود.

ORG

پسوند دامنه‌ی. net


پسوند این پسوند دامنه دومین پسوند محبوب دامنه در جهان(پس از پسوند. com ) است، از این پسوند برای سایت‌های مرتبط با مشاغل اینترنتی استفاده می‌شود.

پسوند دامنه‌ی. com


این پسوند دامنه محبوب‌ترین پسوند برای سایت‌های مختلف می‌باشد؛ که از مخفف کلمه‌ی commerical به معنای تجارت به وجود آمده و بیشتر برای سایت‌ها با اهداف تجاری استفاده می‌شود.

COM

تفاوت پسوند. Com و.org

همانطور که گفته شد؛ پسوند. com مخصوص سایت‌های تجاری و پسوند. Org مخصوص، سایت‌هایی با رویکرد‌های اجتماعی است، و اگر کسب و کاری بخواهد از دامنه. org استفاده کند باید کسب و کاری متمرکز بر استراتژی بازاریابی داشته باشد.

تفاوت پسوند.net و.com

بارزترین تفاوت این دو پسوند دامنه این است که اهداف این دامنه‌ها متفاوت هستند، اگر هدف ما ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت یا انواع سیستم عامل‌های شبکه باشد، استفاده از پسوند. neT بهتر است، ولی اگر هدف کسب درآمد آنلاین داشته باشید باید یک پسوند.com بخرید.

راهنمای انتخاب دامنه

اگر بخواهیم نکاتی را در ارتباط با چگونگی انتخاب دامنه( راهنمای انتخاب نام دامنه) ذکر کنیم باید به نکات زیر بپردازیم.
۱_ نام دامنه باید کوتاه و کمتر از ۱۲ حرف باشد، به این ترتیب باعث می‌شود روان باشد.
۲_ سعی کنید از نام دامنه‌ای استفاده کنید؛ که به راحتی در ذهن ماندگار شود. مانند aparat. com
۳_ اعداد و کاراکتر‌های اضافه، نباید در نام دامنه استفاده شوند؛ به طور مثال کاراکتر دش(-)، و یا چند حرف کنار یکدیگر، زیاد برای نام یک دامنه مناسب نیست.
۴_ استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت‌تان در نام دامنه باعث، پیشرفت شما می‌شود به طور مثال downloadmusic. com نمونه‌ای از این نوع نام‌های دامنه می‌باشد.
۶_ حتماً از پسوند دامنه مرتبط با فعالیت خودتان استفاده کنید( به طور مثال استفاده از پسوند. com برای یک سازمان دولتی چندان جالب نیست)

چگونه دامنه ثبت کنیم؟

تا به اینجا نکات زیادی را در ارتباط با پسوند دامنه، نکاتی برای انتخاب بهترین دامنه، تعریف دامنه و مواردی از این قبیل ارائه دادیم؛ در انتها سؤالی که پیش می‌آید این است که حال کجا دامنه ثبت کنیم؟ و چگونه دامنه ثبت کنیم؟ در ادامه، به آموزش آن‌ها خواهیم پرداخت.
به طور کلی برای ثبت دامنه افراد هم می‌توانند؛ از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ استفاده کنند و هم می‌توانند خودشان بسته دامنه بپردازن؛  اگر افراد بخواهند خودشان دامنه سایتشان را ثبت کنند، باید با توجه به نوع دامنه به ثبت آن بپردازند اگر دامنه مخصوص ایران باشد(مثل پسوند دامنه‌ی.ir)باید از وب سایت ایرنیک به ثبت دامنه پرداخت پسوند دامنه شما خارجی باشد( مانند پسوند. Com)باید عبارت ثبت دامنه را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنند، و پس از آن دامنه مورد نظر خود را در بخش جستجو وارد کنند؛ بعد از اینکه معلوم شد دامنه مورد نظر فرد، آزاد است مبلغی که سالانه برای داشتن آن دامنه باید پرداخت کند، به نمایش در می‌آید و افراد با افزودن آن دامنه به سبد خریدشان، می‌توانند، به ثبت دامنه خود بپردازند.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو