برسی انواع کنترل پنل و تفاوت های آنها با یکدیگر

قبل از بررسی انواع کنترل پنل ابتدا به سوال زیر پاسخ میدهیم .

 کنترل پنل هاست چیست؟

با توجه به اینکه به عنوان صاحب وبسایت، مدیریت چند وب سایت بدون کنترل پنل‌ هاست بسیار مشکل است هر میزبانی وبی که به ارائه خدمات می پردازد، یک کنترل پنل مدیریتی دارد که با توجه به امکانات و دسترسی و قابلیت های آن و میزان ارائه خدمات و قیمت آنها برای  مشتریان متفاوت می باشد .

همچنین کنترل پنل امکاناتی چون پارک دامنه ، ساخت و مدیریت پایگاه داده، ایجاد زیر دامنه، کنترل آمار وب سایت، ایجاد ایمیل و غیره را شامل می شود .

انواع کنترل پنل هاست

انواع کنترل پنل هاست شامل دو دسته کلی می شوند:

  • کنترل پنل های ویندوزی
  • کنترل پنل های لینوکسی

کنترل پنل های موجود به دسته ویندوزی و لینوکسی تقسیم میشوند به این معناست که در صورت خرید هاست ، کنترل پنل سازگار و متناسب با آن سرویس در اختیار شما توسط شرکت ارائه دهنده قرار می گیرد . البته در برخی از موارد کنترل پنل های لینوکسی برای سرویس های ویندوزی هم اجرا میشوند اما بهتر است از همان کنترل پنلی استفاده کنید که مطابق با سرویس هاست شماست .

در زمان انتخاب کنترل پنل مناسب لازم است به دو نکته توجه داشته باشید :

1- رابط کاربری مناسب:

توجه داشته باشید کنترل پنل هاست باید دارای رابط کاربری جامع و درعین حال راحت و مناسبی باشد تا کاربران بتوانند تمام جنبه های میزبانی خود را به راحتی مدیریت کنند.

2- سادگی کنترل پنل هاست :

یکی از مهم ترین موارد در انتخاب کنترل پنل سادگی کارکرد آن است چرا که  این موضوع کمک میکند تا کاربران سردرگم نشوند و بتواند با ساده سازی که انجام شده تمامی امورات مدیریت سیستم را انجام دهند . سادگی کنترل پنل باید به گونه ای باشد که حتی افراد غیر فنی هم بتوانند وظایف خود را به راحتی انجام دهند .

حال که به خوبی با معنی و مفهوم کنترل پنل آشنا شدیم به بررسی انواع کنترل پنل هاست میپردازیم :

کنترل پنل های لینوکسی

1- cPanel

میتوان گفت یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها کنترل سی پنل است  که یک کنترل پنل‌ هاست برای مدیریت برای هاست های لینوکس است . ساده سازی که در این کنترل پنل اجرا شده به همراه رابط گرافیکی جذاب به شما کمک میکند حساب های وب سایت خود را به راحتی و به سرعت مدیریت کنید . همچنین cPanel از طریق مرورگر دسترسی و امکانات کاملی برای کنترل جنبه های مختلف وبسایت به شما میدهد . سی پنل فرآیندهایی مانند ایجاد پایگاه داده، تنظیم ایمیل، مدیریت فایل ها و… را ساده می کند.

2DirectAdmin

یکی از کنترل پنل های منبع باز دایرکت ادمین است که از طریق رابط کاربری گرافیکی می توان به مدیریت سایت، مدیریت حساب های ایمیل و پایگاه داده ، ایجاد حساب FTP برای کاربران ، مدیریت DNS و …… پرداخت .

3Zpanel

ZPanel مانند سایر پنل های کنترل به روشی مشابه کار می کند . Zpanel  به پروژه‌های منبع باز مانند Filezilla ، PHP ، MySQL ، Apache و بسیاری دیگر مجهز است. شما با استفاده از این کنترل پنل می توانید حساب های FTP ، نام دامنه ، پایگاه داده های MySQL ، صندوق های ایمیل ، DNS را کنترل کنید. نسخه های بسیاری از Zpanel موجود است که با نرم افزار به روز شده تولید شده است. شما می توانید با استفاده از ماژول های مختلف به راحتی نیازهای خود را به صورت دلخواه تغییر دهید.

کنترل پنل های ویندوزی

4Plesk

کنترل پنل Plesk به دلیل پشتیبانی از هر دو سیستم عامل و پلتفرم ویندوزی و لینوکسی ، در حوزه هاستینگ و سرور از محبوبیتی خوبی برخوردار است و توجه مدیران سایت و وب مسترها را بسیار به خود جلب کرده است . همچنین با استفاده از پلسک شما می توانید ، بدون دانش بالای فنی ، تنظیمات هاست خود را مدیریت و کنترل کنید. نکته قابل توجه این است که در میان کنترل پنل هایی که برای ویندوز ارائه شده بیشتر آنها پایدار نیستند و از درجه اطمینان پایینی برخوردارند اما پلسک با ارائه اینترفیس قوی و مناسب کنترل پنلی پایدار در پلتفرم ویندوزی است .

2­­- WebsitePanel

بعد از پلسک میتوان گفت اولین انتخاب برای هاست های ویندوزی کنترل پنل WebsitePanel است بدلیل انعطاف پذیری بالا و امکاناتی که به کاربر ارائه میکند . برای بیان این امکانات میتوان به این مواد اشاره کرد : به کاربر اجازه می دهد تا یک دامنه ، زیر دامنه، حساب کاربری ایمیل، اکانت FTP، پایگاه داده SQL Server ایجاد و مدیریت کند. همچنین چندین اسکریپت مثل ASP.NET، Classic ASP و PHP 5x و غیره را فعال کرده و امکاناتی مانند ابزارهای پایگاه داده برای تهیه نسخه پشتیبان، بازگردانی و مدیریت SQL Server کاربران فراهم می کند. به علاوه نصب برنامه های کاربردی را توسط Microsoft Web App Gallery Service  به کاربران داده است .

حال سه تا از محبوب ترین و معروف ترین کنترل پنل ها را باهم مقایسه میکنیم

مقایسه ویژگی های انواع کنترل پنل:

1- از نظر رابط کاربری

اولین مسئله ای که در انتخاب کنترل پنل مطرح میشود سادگی کنترل پنل آن است به طوری که احساس خوبی در کاربر ایجاد کرده و دسترسی به بخش‌های مختلف آن راحت باشد.

_ رابط کاربری سی پنل : رابط کاربری (User Interface) ممکن است برای کاربران تازه ‌وارد کمی پیچیده باشد ؛ اما به مرور که با آن کار کنند پیچیدگی آن کمتر خواهد شد. کاربران قدیمی cPanel که حرفه‌ای‌تر هستند، معمولاً به مشکلی با آپدیت های جدید آن برنخورده اند .

 

_ رابط کاربری پلسک : با توجه به اینکه رابط کاربری Plesk نسبت به ۲ مورد دیگر مدرن ‌تر است ، ۹۰ درصد کسانی که با آن کار کرده‌اند، نظرات مثبتی داشته‌اند. کار با این رابط کاربری به اندازه ای ساده و راحت است که مدیریت چند سایت یا سرور مختلف را ممکن ساخته است .

 

_ رابط کاربری دایرکت ادمین : کنترل پنل دایرکت ادمین با پنل جدید خود، تمام ابزارها،اطلاعات سیستم و منوهای مختلف را در یک صفحه مرکزی در دسترس کاربر قرار داده است. شما برای دسترسی به هر بخش باید وارد منوی آن شده و تنظیمات لازم را اعمال کنید.

2- از نظر امنیت

با توجه به اینکه امنیت مسئله بسیار مهمی است و هر سه این کنترل پنل ها به نسبت از اعتبار بالایی برخوردار هستند پس به لحاظ امنیتی در یک سطح قراردارند و نفوذ به آنها به راحتی ممکن نخواهد بود .

 

۳- از نظر سازگاری سیستم عامل

هرسه این کنترل پنل ها توانایی کار با سیستم عامل لینوکس را دارند اما پلسک قدرت پشتیبانی از ویندوز را هم دارد و همین موضوع تفاوت میان پلسک و دو کنترل پنل دیگر است. حالا اگر شما قصد دارید تا از کنترل پنلی استفاده کنید که بتواند هم از سایت‌های طراحی شده با PHP و هم سایت‌هایی با ASP را پشتیبانی کند، بهترین انتخاب برای شما کنترل پنل محبوب پلسک خواهد بود .

۴- از نظر به‌ روزرسانی

_ بروزرسانی سی پنل : برای بروزرسانی سی پنل شما باید دسترسی کامل به ( root ) داشته باشید.  برای آپدیت سی پنل شما میتوانید یکی از حالت های اتوماتیک و دستی استفاده کنید .

 

_ بروزرسانی پلسک : با توجه به اینکه آپدیت پلسک ممکن است یک روز کامل طول بکشد اگر در زمان آپدیت برای مدت کوتاهی اینترنت شما قطع شده نگران نباشید چون سایت شما همچنان آنلاین خواهد بود . همچنین شما میتوانید از حالت بروزرسانی اتوماتیک استفاده کنید .

 

_ بروزرسانی دایرکت ادمین

به‌روزرسانی دایرکت ادمین را به دو روش ساده میتوانید انجام دهید که هر دوی آنها با چند کلیک انجام میشوند .

  1. روش دستی از طریق دستورات ssh
  2. از طریق پنل adminlevel

 

5- از نظر بکاپ گیری

همانطور که در مقاله های قبلی در ارتباط با هاست گفته شد ، مسئله بکاپ گیری دارای اهمیت بسیار بالایی است .

_ بکاپ گیری در سی پنل : در سی پنل شما می‌توانید نسخه پشتیبان را به صورت Full یا تنها برای  بخشی از سایت استفاده کنید. برای اینکار هم کافی است پس از ورود به بخش کاربری در بخش Files روی گزینه Backup کلیک کنید. درخواست خود را ثبت کرده و پس از تایید ایمیل ارسالی نسخه پشتیبان سایت شما ساخته می‌شود.

_ بکاپ گیری در پلسک : پس از ورود به کنترل پنل پلسک روی گزینه‌ی Backup کلیک کنید وهر قسمتی که می‌خواهید از آن بکاپ گرفته شود  تیک آن را فعال می‌کنید و اگر قصد گرفتن یک بکاپ کامل را دارید تیک تمام گزینه‌ها را فعال کنید.

_بکاپ گیری در دایرکت ادمین :  گرفتن بکاپ در دایرکت ادمین درست مانند پلسک است و شما تمام اقداماتی که در پلسک انجام داده اید را انجام میدهید .و برای دریافت یک فول بکاپ کافی است تیک تمام قسمت ها را فعال کنید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو