یکی از چالش­ های مهم افراد پیش از طراحی وبسایت خود انتخاب سرور و هاست می­ باشد. انتخاب سرور و هاست تاثیر بسزایی در سئو وبسایت شما دارد. بنابراین داخلی بودن یا خارجی بودن سرور می­تواند بر سئو وبسایت و رنکینگ آن در صفحات موتورهای جستجو تاثیر مهمی داشته باشد. به همین دلیل اینجا درباره انواع سرورهای داخلی و خارجی صحبت شده است. سایت­ های دولتی و مراکز آموزشی بهتر است که از سرورهای داخلی استفاده کنند. اما سایت­ های پربازدید که نیازمند پهنای باند بیشتری هستند و یا سایت ­هایی که رنکینگ گوگل برای آنها اهمیت بالایی دارد بهتر است از سرورهای خارجی استفاده نمایند. باید اذعان داشت سایت­ هایی که از سرورهای خارجی استفاده     می کنند؛ نباید گزینه تحریم را فراموش کنند.ابتدا بیایید با تعریف سرور بیشتر آشنا شویم.

 سرور یا وب سرور چیست؟

سرور به کامپیوترهایی با پایداری و منابع بالا اطلاق می­شود که می­توان از آنها به عنوان یک سیستم سرویس دهنده استفاده نمود. امروزه با توسعه روزافزون سرورها، افراد به دنبال سرورهایی متناسب با کسب و کار خود هستند تا بتوانند از امکانات و منابع مختلف آنها با توجه به کسب و کار خود از آنها استفاده کنند. به عبارت دیگر سرور یک کامپیوتری است که به اینترنت متصل می­باشد و دارای یک یا چندین وب­سایت است. سرورها برای اینکه بتوانند سایت خود را در معرض نمایش عموم قرار دهند و به شبکه جهانی متصل باشند، باید تنظیمات خاصی را طی پروسه ه­ای انجام دهند.

سرور داخلی:

به عبارت دقیق ­تر به سرورهایی که سرور اصلی آنها در داخل ایران میزبانی می­ شود؛ سرور داخلی می گویند.

سرور خارجی:

 به سرورهایی که سرور اصلی آنها در خارج از ایران میزبانی می­ شود سرورهای خارجی می­ گویند.

مزایا و معایب انواع سرورهای داخلی و خارجی

what is server

مزایای سرور داخلی به شرح زیر می ­باشد:

معایب سرور داخلی:

مزایای سرور خارجی:

معایب سرور خارجی:

ویژگی­ های سرور وب عبارتند از:

featcher

انواع سرورهای وب در شبکه­ های کامپیوتری

سرورها از مهمترین ارکان شبکه­ های کامپیوتری هستند.ممکن است شباهت بسیاری میان سیستم­ های کامپیوتری معمولی و اجزای سخت ­افزاری سرورها وجود داشته باشد و حتی سیستم­ عامل­ های مشابهی قابلیت نصب بر روی انها را داشته باشند؛ اما نقش هر کدام از آنها در شبکه­ های کامپیوتری کاملا متفاوت است. در ادامه به بررسی انواع سرورها خواهیم پرداخت.

معرفی انواع سرورهای وب:

انواع سرورها بر اساس منابعی که در اختیار کاربران قرار می­دهند، عبارتند از:

سرور مجازی چیست؟

به طور کلی سرورها به دو دسته سرورهای مجازی و سرورهای اختصاصی تقسیم­ بندی می­شوند. هر کدام از آنها مجموعه­ های متفاوتی را شامل می­شوند. سرور مجازی یا Virtual Private Server به سروری فیزیکی اطلاق می­شود که با کمک نرم­افزارهای مجازی ­ساز به بخش­های کوچک­تری تقسیم می­شود. هر کدام از این بخش­ های کوچکتر به همراه سیستم عامل و برنامه ­های کاربردی خود به صورت کاملا مستقل اجرا می­ شوند. منابع سرور مجازی با توجه به نرم ­افزارهای مجازی­ ساز می­تواند اشتراکی و یا اختصاصی باشد. در واقع به زبانی ساده ­تر سرور مجازی به سروری گفته می­ شود که شما از راه دور می ­توانید به آن دسترسی داشته باشید و از امکانات منابع آن بهره­ مند شوید. هدف سرورهای مجازی در واقع کاهش هزینه ­ها می­ باشد.

مقالات مرتبط:

اجاره سرور اختصاصی؟

اجاره انواع سرور داخلی و خارجی از کاراهاست

اگر صاحب وبسایت هستید؛ یا تمایل دارید که وارد دنیای تجارت الکترونیک شوید؛ جای مناسبی را انتخاب کرده اید. با خرید سرور مناسب؛ ارائه خدمات خود را گسترش دهید و حتی با خرید سرور خارجی بدون نیاز به فیلترشکن خدمات خود را ارائه دهید و در آن راستا اعتبارتان را افزایش دهید و باعث برندینگ شوید. 

جهت دریافت مشاوره و خرید سرور تماس بگیرید

تفاوت انواع سرورها

سرور اشتراکی: سرورهای اشتراکی به صورت مشترک در اختیار کاربران قرار می­گیرند و در مقایسه با سایر سرورها دارای قیمت مناسب­ تری می­باشند. سرورهای اشتراکی غالبا برای سایت ­هایی که تازه راه­ اندازی شده ­اند، مناسب است.

سرور اختصاصی: این نوع سرورها به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می­گیرند. سرورهای اختصاصی برای سایت­ های بسیار بزرگی که نیاز به فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات دارند مناسب هستند.

سرور مجازی: سرورهای مجازی، منابع بیشتری را به صورت مجازی در اختیار کاربران قرار می­دهند. در سرورهای مجازی سایت ­هایی که روی وب سرور قرار دارند به مراتب کمتر از سایت­ های موجود در سرورهای اشتراکی می ­باشند بنابراین شما فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.

انواع سرور

انواع سرورها بر اساس کاربرد:

فایل: File Serverها معمولا برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در اختیار کاربران قرار داده می­شوند. این فرآیند از طریق اینترنت انجام می­شود و فایل ­ها از این طریق به اشتراک گذاشته می ­شوند.

ایمیل: Mail Serverها برای ارسال ایمیل معمولا استفاده می­شوند و بر روی وب ایمیل قرار می ­گیرند.

پروکسی: Proxy Serverها میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده ارتباط برقرار می­کنند و موجب تبادل اطلاعات میان آنها می ­شوند.

اپلیکیشن: Application Serverها مانند سرورهای دیتابیس عمل کرده و تنها بر روی خود میزبان نصب شده و در شبکه توزیع می­گردند.

مدیا: Media Serverها فایل ­های رسانه­ ای را در اختیار کاربران قرار می­دهند.

دیتابیس: Databaseها معمولا در اختیار سازمان ­ها و کمپانی­ های بزرگ قرار می­ گیرند.

انتخاب سرور مناسب

برای انتخاب یک سرور مناسب باید به چندین پارامتر توجه کنید:

قابلیت ­های امنیتی سرور، بازیابی داده­ ها و حفاطت از داده ­ها و اطلاعات موجود که برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین با توجه به نوع کسب و کار و فعالیت­ های خود تمامی این پارامترها را در انتخاب سرور مد نظر قرار دهید.

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

منو